حضرت رضا علیهالسلام میفرماید:
روز امام حسین علیهالسلام (عاشورا) پلکهای ما را زخم نموده، و اشکهای ما را روان ساخته، و عزیز ما را در سرزمین گرفتاری و بلا به ذلت انداخته است، و باعث شده که ما تا پایان دنیا در اندوه و گرفتاری باقی بمانیم؛ پس گریه کنندگان باید بر مانند حسین علیهالسلام بگریند. (1)
این حدیث، بیان کننده بعضی از مصائب اهلبیت علیهمالسلام در غم عاشورای امام حسین علیهالسلام است.
اما گفتگوی مفضل با امام صادق علیهالسلام، پرده از واقعیت عمیقتر و تلختری بر میدارد. مفضل از خواص اصحاب امام علیهالسلام به ایشان عرض کرد:
«ان یومکم فی القصاص لأعظم من یوم محنتکم».
روزی که (دشمنان خود را) قصاص میکنید، از روز غم و محنت شما بزرگتر است.
مفضل میخواست با این گفتار خود، امام صادق علیهالسلام را نسبت به مصیبتهای اهلبیت علیهمالسلام تسلی دهد، بر این اساس که خوشحالی از قصاص دشمنان، ناراحتیهای گذشته ایشان را جبران میکند. ولی حضرت در پاسخ او فرمود:
«و لا کیوم محنتنا بکربلاء». (2)
ولی نه مانند غم و ناراحتی ما در کربلا.
یعنی قصاص کردن دشمنان، ناراحتیهای ما را در روز عاشورا و سرزمین کربلا جبران نمیکند، آن محنتی که به تعبیر امام رضا علیهالسلام تا پایان دنیا باقی خواهد ماند و حتی با انتقام امام عصر علیهالسلام از قاتلین سیدالشهداء علیهالسلام نیز از بین نخواهد رفت.
مصیبت عاشورا، بیش از آن که معلول ظلم و ستم بنیامیه در حق اهلبیت علیهمالسلام باشد، برخاسته از اساس منحرف و باطلی است که پایهگذاران سقیفه و قاتلین محسن فاطمه علیهاالسلام پیریزی کردند، و از این بالاتر هر کسی در هر زمان و هر مکان، به کشته شدن سیدالشهدا علیهالسلام و یاران وفادار حضرتش، قلبا راضی و خشنود باشد، خود جزء قاتلین آن حضرت محسوب میگردد. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:
«ألا و ان الراضین بقتل الحسین علیهالسلام شرکاء قتلته». (3)
آگاه باشید، کسانی که به کشتن حسین علیهالسلام راضی و خشنود باشند، در کشتن آن حضرت شریک قاتلانش هستند.
- به همین جهت در احادیث آمده است، که وقتی امام عصر علیهالسلام ظهور میفرماید، انتقام خون سیدالشهداء علیهالسلام را از فرزندان قاتلین آن حضرت میگیرد.
البته برای کسانی که با معارف اعتقادی اسلام آشنایی ندارند، پذیرش این مطلب سنگین است که کسانی به خاطر کار پدران خود، مورد عذاب الاهی قرار گیرند، عبدالسلام هروی از امام رضا علیهالسلام میپرسد: نظر شما درباره سخن امام صادق علیهالسلام چیست که فرمود:
«اذا خرج القائم علیهالسلام قتل ذراری قتلة الحسین علیهالسلام بفعال آبائهم».
وقتی قائم علیهالسلام ظهور کند، فرزندان کشندگان حسین علیهالسلام را (به سبب اعمال پدرانشان) به قتل میرساند.
حضرت امام رضا علیهالسلام فرمود: همینطور است (مطلب همانگونه است که امام صادق علیهالسلام فرمودهاند).
هروی میپرسد: پس منظور آیه قرآن چیست که میفرماید: (و لا تزر وازرة وزر أخری) (4)
حضرت امام رضا علیهالسلام فرمودند:
خداوند در همه گفتارهایش راست فرموده است، ولی فرزندان کشندگان حسین علیهالسلام به اعمال پدران خود راضی هستند، و به آن افتخار میکنند. و هر کس به انجام چیزی راضی و خشنود باشد، مانند کسی است که آن را انجام داده است تا آنجا که اگر کسی در مشرق کشته شود و فرد دیگری در مغرب به کشتن او راضی باشد، رضایت دهنده نزد خدای عزوجل، شریک قاتل محسوب میشود، و حضرت قائم علیهالسلام وقتی ظهور میفرماید، صرفا بدلیل رضایت آنها به عمل پدرانشان، آنها را به قتل میرساند. (5)
پی نوشتها:
1- بحار الانوار، ج44، ص 284
2- فاطمه الزهرا بهجه قلب المصطفی، ص 532
3- بحار الانوار، ج44، ص 304
4- انعام(6):164. هیچ کس بار (عمل) دیگری را به دوش نمی کشد.
5- عیون اخبار الرضا (ع)، ج1، ص 273
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.