هشتمین خورشید ولایت

امام رضا(ع)


انچه پیش رو دارید منظره ای است نو،به ورود اسمانی مردی از تبار پاکان؛نوری که ورودش پارسیان هنوز به ثریا نرفته را طوبی نشین کرد،گوهری که نسل نسل مردم این خاک را گنجور کرد و صاحب لوایی که به تکلیف و تدبیر امامت،راهی دیار غربت شد. این تالیف لغت،بر پایه معتبر ترین منابع،تدوین شده و اگر دست یابی به نظری قطعی نبوده،به نقل سخن مشهور بسنده شده است. باشد تا یادمان بماند تمام ایران،ذره ذره برکت و افتخار امروزش را وامدار قدم قدم نور اوست که راهی سفر شد؛مظلومانه و به حکمت الهی،بر مسند ولایتعهدی نشست و با منتهای رافت و رضا،هادی مردم این سرزمین شد. این اثر هدیه ای به است به پیشگاه سلاله پاک رسول خدا(صلی الله علیه و اله)؛ امام علی ابن موسی الرضا(علیهما السلام)و کریمه اهل بیت؛حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها).
امروز :
هشتمین خورشید ولایت

یااَبَالحَسَنِ یا عَلِیَّ بنَ موُسَی الرِضا یَابنَ رَسوُلِ اللّهِ یا حُجَّةَ اللّهِ عَلی خَلقِهِ یا سَیِدَناوَ مَولانا اِنا تَوَجَّهنا وَستَشفَعنا وَ تَوَسَّلنا بِکَ اِلیَ اللّهِ وَ قَدَّمناکَ بَینَ یَدَی حاجاتِنا یا وَجیهاً عِندَاللّهِ اِشفَع لَنا عِندَاللّه ... .

نقشه حرم
جست و جو
Loading
ورود به سایت

    متاسفانه فعلا امکان ثبت نام وجود ندارد

    ورود

آب و هوا
بایگانی
اوقات شرعی
خبرنامه





حدیث امام رضا(ع)
همسنگران






    بازدید مجازی

تماس با مدیر

۴۲ مطلب در اسفند ۱۳۹۲ ثبت شده است


ملا محمدباقر سبزواری

استاد شهید مطهری در کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران درباره‏ی ملا محمدباقر سبزواری می‏نویسد:
ملا محمدباقر سبزواری، معروف به محقق سبزواری، اهل سبزوار بوده و در مکتب اصفهان (که هم مکتب فقهی بوده و هم فلسفی) پرورش یافته و از این رو جامع المعقول و المنقول بوده است. نام او در کتب فقهیه زیاد برده می‏شود و کتب معروف او در فقه، یکی به نام ذخیره و دیگری به نام کفایه است و چون فیلسوف هم بوده است، بر الهیات شفای ابوعلی سینا حاشیه نوشته و در سال 1090 هجری قمری در گذشته است. محقق سبزواری نزد شیخ‏بهایی و مجلسی اول تحصیل کرده است....

عماد مجتهدی فر


ای خراسان


ای خراسان، ای زمینت جنت‏المأوای من‏
ای غبارت توتیای دیده‏ی بینای من‏

ای خراسان، ای محیطت مهبط روح‏الامین‏
ای حریم دلگشایت وادی سینای من‏

ای خراسان، ای ز خورشیدت جهانی تابناک‏
ای فروغت روشنی‏بخش شب یلدای من‏

ای خراسان، ای مقام امن، ای دارالولا
ای ز تو مهر ولایت نقش بر سیمای من‏

ای خراسان، ای مطاف شیعه، ای باب المراد
ای تو بیت‏المقدس وای کعبه، ای بطحان من‏

ای خراسان، ای مرا پرورده در دامان مهر
شمه‏ای بشنو ز اوصاف خود از لبهای من‏

نیک می‏دانی ندارم در سخن دستی قوی‏
فاش گویم، نیست توصیف تو در یارای من‏

عماد مجتهدی فر


دومین ضریح بر مرقد حضرت رضا علیه السلام معروف به ضریح مرصع و جواهرنشان بوده است. این ضریح که برای آرامگاه نادرشاه ساخته شده بود در سال 1160 ه ق به دستور شاهرخ شاه نواده نادرشاه افشار به وقف بر مرقد مطهر درآمد و در حرم حضرت رضا علیه السلام نصب گردید. 

عماد مجتهدی فر


امام رضا(ع) نیز چون دیگر اجداد طاهرینش موضوع غیبت آخرین حجت حق را پیش‏بینی و شیعیان را برای برخورد با این پدیده آماده نموده است. در یکی از روایاتی که «حسن بن علی بن فضال» از آن حضرت نقل کرده، در این زمینه چنین می‏خوانیم:

عماد مجتهدی فر


نخستین پوشش که تاریخ بر مرقد مطهر حضرت رضا علیه السلام از آن یاد می کند صندوقی بوده چوبی که این بطوطه سیاح معروف در سفرنامه خود بنام تحفة النظار ضمن توصیف مشهد از آن یاد می کند: بر مرقد حضرت رضا علیه السلام صندوقی چوبی نصب بود که بر روی صندوق صفحات نقره کوبیده اند و قندیل های نقره بالای مرقد آویخته اند و احتمالا این همان صندوقی است که سال 500 ه ق صاحب کتاب روضات از کتاب ثاقب المناقب بیان می دارد که چون انوشیروان مجوس اصفهانی از بزرگان دربار سلجوقی که در زمان سلطان سنجر شفا یافته بود بر مرقد مطهر رضوی صندوقی از نقره ترتیب و تقدیم نمود. و نیز آمده است که: نخستین ضریح چوبی بوده با تسمه های فلزی و پوششی از صفحات طلا و نقره که این ضریح در زمان شاه تهماسب صفوی بسال957 ه ق ساخته شده و بر روی صندوق چوبی مضجع منور نصب گردیده. [به احتمال این ضریح چوبی مشبک در جوف و پیرامون صندوق چوبی اولیه قرار داشته] در سال 1311 ه ش و به هنگام نیابت تولیت محمدولی خان اسدی چون ارکان و اجزاء صندوق چوبی دچار فرسودگی شده بود با نظارت و استفسار از علما و مراجع وقت آن صندوق برچیده شد و پوشش های طلا و نقره و جواهرات آن از چوبها جدا و به خزانه آستان قدس منتقل گردید.

عماد مجتهدی فر

2


کسب مال و ثروت هدف نیست. مال ابزاری برای رسیدن به هدفهاست. در سطح کلان، اقتصاد هدف نیست، وسیله‌ای بزرگ در راستای توفیقات بزرگ می‌باشد. هدفهای الهی و انگیزه‌های معنوی سازنده جایگاه و میزان اعتبار مال و ثروت می‌باشد. شغل پاک و درآمد حلال و اهداف زیبا در تعیین درجه احترام مال و ثروت نقش دارد.

امام رضا(ع) در تبیین درجات فضیلت «مال» فرموده‌اند : 

عماد مجتهدی فر


آیت الله بهجت (رحمت‌الله علیه) توصیه‌هایی خواندنی و مهم در باب زیارت امام رضا علیه السلام بیان فرموده بودند که برخی از آنها عبارت است از:

1- زیارت شما قلبی باشد. در موقع ورود اذن دخول بخواهید، اگر حال داشتید به حرم بروید. هنگامی که از حضرت رضا علیه السلام اذن دخول می‌طلبید و می‌گویید:«أأدخل یا حجة الله: ای حجت خدا، آیا وارد شوم؟»، به قلبتان مراجعه کنید و ببینید آیا تحولی در آن به وجود آمده و تغییر یافته است یا نه؟ اگر تغییر حال در شما بود، حضرت علیه السلام به شما اجازه داده است. اذن دخول حضرت سیدالشهداء علیه السلام گریه است، اگر اشک آمد امام حسین علیه السلام اذن دخول داده‌اند و وارد شوید. اگر حال داشتید به حرم وارد شوید. اگر هیچ تغییری در دل شما به وجود نیامد و دیدید حالتان مساعد نیست، بهتر است به کار مستحبی دیگری بپردازید. سه روز روزه بگیرید و غسل کنید و بعد به حرم بروید و دوباره از حضرت اجازه ورود بخواهید.

2- زیارت امام رضا علیه السلام از زیارت امام حسین علیه السلام بالاتر است، چرا که بسیاری از مسلمانان به زیارت امام حسین علیه السلام می‌روند. ولی فقط شیعیان اثنی عشری به زیارت حضرت امام رضا علیه‌السلام می‌آیند.

عماد مجتهدی فر


عبدالعظیم حسنی به نقل از امام ابوالحسن الرّضا علیه السلام می گوید ای عبدالعظیم دوستانم را سلام رسانیده و به آنان بگوکه شیطان را بر خود مسلّط نسازند و . . . 

عماد مجتهدی فر


ذهبی در مواضع متعدد از تألیفات خود درباره‌ی مشهد الرضا چنین اظهار نظر می‌کند: «و لعلی بن موسی مشهدٌ بطوس یقصدونه بالزیاره»، «و له مشهدٌٍ کبیر بطوس یزار» (1)، «و مشهد مقصودٌ بالزیاره» (2)
ابن عماد حنبلی دمشقی نیز می‌گوید: «و له مشهدٌ کبیر بطوس یزار».
برخورد بزرگان اهل سنت با مزار امام رضا (علیه السلام) نیز جالب و شگفت‌انگیز است؛ مانند بسیار زیارت کردن قبر امام رضا از سوی ابن حبان بستی (354ق) و ابو علی ثقفی (328ق) و تواضع و تضرعات بسیار ابوبکر بن خُزیمه (311ق) که موجب شگفتی شاگردان وی شده بود.
1. ابوبکر بن خزیمه (311ق) و ابو علی ثقفی (328ق): حاکم نیشابوری می‌گوید: 

عماد مجتهدی فر
عماد مجتهدی فر