هشتمین خورشید ولایت

امام رضا(ع)


انچه پیش رو دارید منظره ای است نو،به ورود اسمانی مردی از تبار پاکان؛نوری که ورودش پارسیان هنوز به ثریا نرفته را طوبی نشین کرد،گوهری که نسل نسل مردم این خاک را گنجور کرد و صاحب لوایی که به تکلیف و تدبیر امامت،راهی دیار غربت شد. این تالیف لغت،بر پایه معتبر ترین منابع،تدوین شده و اگر دست یابی به نظری قطعی نبوده،به نقل سخن مشهور بسنده شده است. باشد تا یادمان بماند تمام ایران،ذره ذره برکت و افتخار امروزش را وامدار قدم قدم نور اوست که راهی سفر شد؛مظلومانه و به حکمت الهی،بر مسند ولایتعهدی نشست و با منتهای رافت و رضا،هادی مردم این سرزمین شد. این اثر هدیه ای به است به پیشگاه سلاله پاک رسول خدا(صلی الله علیه و اله)؛ امام علی ابن موسی الرضا(علیهما السلام)و کریمه اهل بیت؛حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها).
امروز :
هشتمین خورشید ولایت

یااَبَالحَسَنِ یا عَلِیَّ بنَ موُسَی الرِضا یَابنَ رَسوُلِ اللّهِ یا حُجَّةَ اللّهِ عَلی خَلقِهِ یا سَیِدَناوَ مَولانا اِنا تَوَجَّهنا وَستَشفَعنا وَ تَوَسَّلنا بِکَ اِلیَ اللّهِ وَ قَدَّمناکَ بَینَ یَدَی حاجاتِنا یا وَجیهاً عِندَاللّهِ اِشفَع لَنا عِندَاللّه ... .

نقشه حرم
جست و جو
Loading
ورود به سایت

    متاسفانه فعلا امکان ثبت نام وجود ندارد

    ورود

آب و هوا
بایگانی
اوقات شرعی
خبرنامه





حدیث امام رضا(ع)
همسنگران






    بازدید مجازی

تماس با مدیر


ملا محمدباقر سبزواری

استاد شهید مطهری در کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران درباره‏ی ملا محمدباقر سبزواری می‏نویسد:
ملا محمدباقر سبزواری، معروف به محقق سبزواری، اهل سبزوار بوده و در مکتب اصفهان (که هم مکتب فقهی بوده و هم فلسفی) پرورش یافته و از این رو جامع المعقول و المنقول بوده است. نام او در کتب فقهیه زیاد برده می‏شود و کتب معروف او در فقه، یکی به نام ذخیره و دیگری به نام کفایه است و چون فیلسوف هم بوده است، بر الهیات شفای ابوعلی سینا حاشیه نوشته و در سال 1090 هجری قمری در گذشته است. محقق سبزواری نزد شیخ‏بهایی و مجلسی اول تحصیل کرده است....

فقیه بزرگوار، محقق سبزواری، فرزند محمد مؤمن خراسانی، در سبزوار متولد شده و در اصفهان می‏زیسته است. او از بزرگان و فقهای شیعه در قرن یازدهم هجری و از شاگردان برجسته‏ی مجلسی اول و شیخ‏بهایی بوده است. دایی مکرم آقا جمال خوانساری، و برادرزن آقا حسین خوانساری و استاد او نیز بوده است. امامت جمعه و جماعت و منصب شیخ الاسلامی و تدریس مدرسه‏ی ملا عبدالله شوشتری به او واگذار گردید. با ملا حسن فیض کاشانی الفت و انس داشت و در اثر عنایت خاص شاه عباس دوم (سلطنت 1078 - 1051)بسیار محترم و بر دیگران مقدم بود. در علوم عقلی از شاگردان میرفندرسکی، و در علوم نقلی از شاگردان ملا حسنعلی شوشتری و برخی دیگر از بزرگان آن روزگار بود. برخی از نوشته‏های او عبارتند از:
1 - جامع الزیارات عباسی به زبان فارسی که برای شاه عباس دوم نگاشته است.
2 - حاشیه الهیات شفاء.
3 - حاشیه شرح اشارات.
4 - ذخیرة المعاد فی الارشاد، که تا آخر باب حج است و در تهران چاپ شده است و به همین جهت صاحب ذخیره نیز خوانده می‏شود.
5 - روضة الأنوار فی آداب الملوک.
6 - شرح زبدة الاصول شیخ‏بهایی.
7- کفایة الفقه، که در تهران چاپ شده است.
ملا باقر سبزواری طبع شعر روانی نیز داشته است. رباعی زیر از اوست:

در عالم تن چه مانده‏ای بی‏مایه؟
پایی بردار و بگذار از نو پایه‏

از مشرق جان، بر تو نتابد نوری‏
تا از پی تن همی روی چون سایه‏

او پس از عمری خدمت به اسلام، در سال 1090 ه. ق در اصفهان درگذشت و جنازه‏اش به مشهد مقدس رضوی علیه‏السلام منتقل گردید و در مدرسه میرزا جعفر، در سردابی قبر شیخ حر عاملی مدفون گردید.


پی نوشتها:


1- فقهای نامدار شیعه ص 249 و 251 با کمی تصرف
منبع: کتاب در حریم یار

عماد مجتهدی فر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی